Nečekaná Demence #002 [CZ]

Dlouho jsem se úspěšně vyhýbal herní sérii Battlefield, aby mi snad nesežrala část mého drahocenného herního času. Nedávno jsem ale přecejen vyzkoušel s několika kolegy demo Battlefield 2142. Po pár dnech následovala výhodná koupě dvou kopií této hry za 400kč. Protože už několik let nehraju superakci Enemy Territory, tak mi to PFS opravdu chybělo.

 
BF 2142 je skvělá hra, to určitě víte. Né každý ale ví, jakou vrchovatou porci demence v sobě ukrývá! Nebudu komentovat mechanismy hry, un/balancovanost atd., pouze nedostatky v ovládání a jejím užívání. Přestože nemám s EA moc zkušeností, vzhledem k množství jejich herních produktů jsem očekával určitou úroveň kvality…

Vše začíná samotnou registrací hry – hra je to totiž multiplayerová a pokud si chcete zahrát na kvalitních ranked serverech, je registrace nezbytná. Ovšem řešení této registrace a celkově managementu herního účtu s jakým přišli Electronic Arts vydá na samostatný díl Nečekané Demence. A nikoho už ani nepřekvapí, že DVD opravdu musí mít v mechanice vždy, když chce hrát. Ne, na poslední verzi této hry není ani crack, který by to opravil.

Následuje spuštění hry, znělky firem EA a DICE a docela pěkné intro, které ale stačí skouknout dvakrát a příště už ho odeskejpneme. Tušíte už oč se jedná? Ano, znělky EA ani DICE se přeskočit nedají. Člověk musí VŽDY čelit ataku zuřivého útočícího robota, z něhož se vyloupne logo EA a jehož hlasitost spolehlivě přehluší cokoliv, co potřebujete slyšet (např. hudba nebo Ventrilo na pozadí). Musíte si také zvyknout, že klávesou enter intro nepřeskočíte, ba naopak, jejím zmáčknutím (v domnění, že snad intro přeskočíte) během intra a poté zmáčknutím ESC pro jeho přeskočení, si smažete heslo na následné login obrazovce, takže ho pak musíte zadat znovu. Není ani třeba zmiňovat, že musíte mít heslo s alespoň asi osmi znaky.

Nutnost odpojit se z herního serveru chcete-li změnit grafické nebo i některé zvukové nastavení bychom ještě pochopili. První půlhodinu hraní se tedy budete stále připojovat a odpojovat ze serverů, než vyladíte nastavení. No co, nevadí. Škoda jen, že se po změně nastavení grafiky musí znovu optimalizovat grafika a tedy připojení do hry trvá asi pětinásobně dlouho.

Nedoporučuji pokoušet se zkrátit si loadování nebo úžasné znělky alt-tabem mimo hru! Její engine to totiž nemá rád a máte tak přibližně 30-40% šanci, že až se přepnete zpět do hry, uvidíte pouze černou obrazovku (teď mám podezření, že zvuk si vesele hraje dál). Aplikaci pak musíte násilně ukončit, znovu spustit (!) a znovu se připojit do hry. V dnešním světě je neschopnost “přežít” alt-tabnutí u každé online aplikace a hry něco neodpustitelného. Kdo z nás si ještě může dovolit, dělat jen jednu věc najednou, např. jen hrát BF 2142? Každý normální člověk má na pozadí ještě nějaký instant messenger, hlasovou komunikaci, stahování nebo alespoň otevřený prohlížeč, spuštěnou jinou hru nebo rozdělanou práci. Bohužel, BF 2142 si žádá naši plnou pozornost a nepřejte si ho, pokud se pokusíte u hraní dělat ještě něco jiného! (A prý to neřeší ani druhý monitor.) Máme si všichni přikoupit ještě notebook, abychom mohli u hraní BFka normálně fungovat?

Nejhorší je, že jak jsem psal, riziko, že se hra po alt-tabu zhroutí je někde pod 50%. Člověk si tedy říká “Cha, jen se rychle kouknu co mi napsal/esi tam neni něco novýho/esi už se to stáhlo, to se mi určitě nesekne.”… Kdyby zde aspoň byla 100% jistota, že to prostě NEJDE! Ale ona není. Člověka to svádí, svádí vrhnout se do té černé… obrazovky.

I na tento problém lze vygooglovat řešení a tím je jakýsi “BF2142 alt tab fix”. Všichni jsme si ho našli, všichni jsme si ho stáhli, všichni jsme rádi, bohužel však nesnižuje riziko černé obrazovky na 0% ale pouze na nějakých +- 20% (dnes mi to uprostřed hry zčernalo asi třikrát z asi dvaceti alt-tabů). Pánové z EA asi nejsou velcí pařani, když neví, že dnes prostě co nepodporuje alt-tab, je nehratelné.

Oproti tomuto problému bude znít moje připomínka ohledně chybějící funkce na auto-run směšně. Ale vážně. Alt-tab je samozřejmý základ ale auto-run už by pak také měla podporovat každá online hra, kde překonáváme vzdálenosti větší, než malé ™. Je přece jasné, že když něco hrajeme déle (=online hra s RPG prvky!), budeme u toho potřebovat telefonovat, jíst, měnit si hlasitost sluchátek, chtít se podrbat, vysmrkat se, vyčistit si brýle atd. A co když ten čas věnovaný této činnosti chci zároveň využít k tomu, aby moje postava mezitím prostě běžela dál? Jen proto, že je to FPS neznamená, že tato skutečnost z RPG her zde neplatí. Vzdálenosti jsou v BF2142 rozhodně větší než malé.

Na to vše si ale zvykneme a pochopíme, že s BF 2142 je sice sranda, není to ovšem zdaleka bezproblémový kamarád a musíme s ním jednat tak trochu jako s blbcem.

Horší už je, když nás tento kamarád začne zrazovat přímo uprostřed hraní, aniž bychom ho vyprovokovali…

Chvilku (několik hodin, desítek sprostých slov na Ventrile, úmrtí a pár hádek) mi trvalo, než jsem zcela, jasně a (snad) permanentně pochopil, že otevřu-li si přímo ve hře nějaké okno UI, nezavřu ho klávesou ESC, nýbrž klávesou, kterou sem ho otevřel. Jsem už z SWG i jiných MMO navyklý okna UI zavírat právě pomocí ESC. O to raději bych toho elegantní řešení uplatnil ve hře, kde na zlomcích vteřiny záleží váš život či smrt, kill nebo death, výhra nebo odhalení, že oponenti cheatují. Dobrý hráč si nemůže dovolit ten luxus, otevřít si mapu klávesou M a zatímco ji sleduje, nechávat na M pořád prst. Prsty mají být připraveny na WSAD a mapa se má zavřít klávesou ESC. Až zpoza otevřené mapy uslyším, jak mi někdo uřezává hlavu, nechci bruslit prsty po klávesnici ve snaze rychle zmáčknout M a najít opět WSAD. ESC má být univerzální zavírač.

Ale nene, nic takového. Buďto si hezky pro uzavření okna UI myšítkem najedeme na miniaturní X v pravém horním rohu (což je tváří v tvář nepřátelské hlavni velice neefektivní řešení), nebo na podobně miniaturní “DONE” v dolním pravém rohu anebo zmáčkneme to, čím se to okno otevřelo. Nehrál sem jiný Battlefield a tak je pro mě nezvyk, otevírat spawnovací/equipovací menu klávesou enter, o to víc, že je na druhém konci klávesnice než WSAD. Nebo má snad tato hra ambice zařadit se do kategorie her “tři hodiny nastavuj a pak hraj”?

Zmáčkneme-li ve snaze zachránit si rychle život nebo prostě jen tak ze zvyku ESC, OKNO UI SE NÁM ZAVŘE. Nehoře se nám ale objeví s určitým zpožděním nemilé okýnko s hláškou “Menu loading, please wait.” Co to znamená? Že sme v háji, protože se nám načítá herní menu, které je díky efektním animacím asi strašně náročné a proto to tak trvá. Máme tedy moment na to se pokusit ve hře utéct, zalehnout nebo si alespoň zanadávat, než nás to hodí do herního menu (proč to člověka hned po jednom zmáčknutí ESC hodí hned do kompletního menu hry je mi otázkou, proč se nemůže objevit malé menu uprostřed, které lze rychle zavřít?). Dechberoucí animace svítících tlačítek menu, jezdících sliderů, vysouvacích panelů atd. mě v tu chvíli jsou málo platné, když na jejich načtení čekáme X vteřin a poté Y vteřin trvá, než to “menu” lze opět zavřít a vrátit se do hry, abychom se smířili se svou smrtí.

Vybereme si tedy na mapce vpravo, kde se chceme oživit (kliknutím na miniaturní bílou tečku, asi pro procvičení aimu), vlevo si vybereme za jakého vojáka a s jakým vybavením se chceme naklonovat, dáme “done” a pokud se to zase nebuglo, objeví se nám odpočítávání do oživení (v opačném případě se neobjeví a odpočítá to potají). K odpočítávání je také dobré si pro jistotu rovnou přičítat tři vteřiny, protože jedna z “abilit” squad leadera snižuje délku spawnu právě o tři vteřiny, což vede k tomu, že ať se spawnujete kde se spawnujete a s vaším SL to nemusí mít nic společného, vždy to napočítá do nuly a pak od tří znovu do nuly.

Pokud sme si řádně po startu hry nastavili, s jakou přesně výbavou se chceme oživit, pak se s ní i oživíme. Pokud ale ne, tak se objevíme s něčím jiným, protože hra ve zdánlivě náhodných intervalech nepochopitelně vymazává nastavení uživatele a oživí ho téměř bez výbavy. Případně pokud onen nešťastník kliknul omylem (nebo bugem?) na jiného vojáka (vámi vybraný voják je zvýrazněn asi o půl stupně tmavší šedou než ti ostatní), objeví se nejen bez své vybrané a pracně vybojované výbavy, ale s úplně jinným druhem výzbroje. Následuje tedy ENTER a klikneme na “Suicide”, tedy sebevraždu. Není třeba zmiňovat, že stejně jako další výsledky i počet sebevražd se započítává do vašich statistik… Po sebevraždě si raději už pečlivě vybereme, s čím se to chceme oživit a sledujeme (případně nesledujeme) odpočítávání.

Zajímavostí je, že mapa bojiště je ve hře hned třikrát (pokud nepočítáme commandérskou). Základní se otevře zmáčknutím M, spawnovací ENTERem a squadová nevím čím (CAPS asi). Ta základní je skoro na nic (zabírá polovinu obrazovky), spawnovací na volbu spawnu a ta squadová na velení squadu (tyto spolu s volbou výbavy zabírají obrazovku celou). Celkově chování těchto tří (vlastně čtyř) map a jejich UI je pro mě stále do určité míry opředeno tajemstvím, jakým asi bez znalostí interních problémů EA jen tak někdo nepronikne. Celé to navíc reaguje se zpožděním, díky aspoň za ty efektní animace…

Další nenáviděnou featurou UI této hry je, když zemřete a (buďto automaticky nebo po zmáčknutí enter, teď nevím, dost možná je to opět zdánlivě náhodné) ve spawnovacím menu si vybíráte, kde se oživit a s jakou výbavou. Ovšem pozor, v tu chvíli vás někdo oživí a co byste nečekali? Že se nezavře to spawnovací menu. Přesně tak, musíte si ho zavřít sami. To je velmi nepříjemné, protože k takovému oživení často dochází na bojišti za nebezpečných okolností a potřeba zavřít si sám to menu je tudíž velmi nepříjemná. Popíšeme si takovou situaci –

Zabije nás nějaký cheater, zanadáváme na něj, na naše mediky, otevřeme spawnovací menu a klikneme na jednu z teček (Your skill in Aiming has increased by 0.001%). Zdá-li se vám v průběhu tohoto postupu, že vás pod tím téměř neprůhledným spawnovacím menu někdo nečekaně oživil, musíte reagovat velmi rychle a uvědoměle (zvlášť nedoporučuji použít v nastalém zmatku ESC) a menu zavřít. Avšak pokud nedisponujete reflexy Rytíře Jedi, je dost možné, že po zavření menu vás uvítá opět chcípající voják, Vy. A vybírat si můžete znovu (pokud se vás tedy nějaký oddaný spolubojovník nerozhodne znovu oživit…).

V horším (několikrát tom mém!) případě, že jste na nečekané oživení zareagovali zmáčknutím klávesy ESC, se vám spawnovací menu zavřelo a na několik kratičkých okamžiků jste si mohli užívat znovunabitého života (případně další rychlé smrti), pouze ale do té chvíle, než vás nápis “Loading menu, please wait” vytrhnul z té idylky. Nadšeně ho sledujete, případně ještě vidíte vašeho spolubojovníka, který se vás vrhá opět oživit (pokud neumírá). Po několika strastiplných vteřinách se už kocháte efekty herního menu (všechno to vyjíždí, bliká a svítí jako Hvězda Smrti při orgasmu) když se ho spamováním klávesy ESC snažíte rychle zavřít, abyste ve hře zachránili, co se ještě dá, pokud něco.

Jediným skutečným řešením na tento problém je založit si blog a tam si svou frustraci vylít. Anebo to ESC prostě nemačkat…

BF 2142 je takticky velmi bohatá hra, je zde možnost vytvářet čety/squady a každý tým může mít i svého komandéra, který bojiště vidí z vrchu, jako nějakou strategii. Protože jsem v jiné FPS (kromě jiného BF) tuto funkci komandéra ještě nezažil, nevěděl jsem co od ní čekat. A čeho sem se dočkal? Řeknu k tomu jen toto – Demence spojená s některými prvky uživatelské rozhraní komandéra týmu je nejspíše nevyhnutelnou součástí podobného herního průkopnictví.

Hmm vlastně jsem to viděl kdysi dávno v… Battlezone? Tak nějak. Ten komandér v BF ale po pár hodinách praxe není zase tak špatný, tak ho nechme být.

V BF 2142 jsem navíc měl tu čest, být velmi často velitelem našeho elitního týmu z Ventrila. Pozice Squad Leadera mi tak otevřela zcela nové horizonty možností a demence spojené s jeho ovládáním.

Je rozumné, že do squadu se můžete připojit jen když jste naživu (z důvodu zamezení switchování squadů za účelem přístupu ke squadovému spawnu). Už o něco méně pochopitelné je, že rozkaz svému squadu můžete dát také pouze, když jste naživu. Už ale zcela nepochopitelné a nenáviděníhodné pak je, když si jako protřelý veterán (jako já) po své smrti otevřete squadové menu a vyčkáváte na svůj spawn, abyste ihned po něm vydali geniální rozkaz vedoucí k nezapomenutelnému vítězství a zjistíte, že SE NEMŮŽETE SPAWNOUT DOKUD TO MENU NEZAVŘETE. Tedy nejen, že nemůžu dát rozkaz když sem mrtvý, ale ani se nemůžu oživit, když se chystám vydat rozkaz! Nezbývá než zadržet vztek, zavřít menu, respawnout se, znovu otevřít squadové menu a vydat rozkaz. Pokud vám tohle přijde nešikovné, počkejte si co bude dál…

Management Squadu je řešen na úrovni nějaké tahové, singleplayerové strategie. Neukládá se jméno vašeho squadu, vždy ho musíte znovu vyplnit (to můžete udělat přad začátkem hry, pokud vám server dá nějakých těch 10 vteřin na přípravu – ovšem pozor, pokud si pozorně pročítáte statistiky z minulé hry (velmi bohaté), tak další hra může začít bez vás (bez jakéhokoliv upozornění) a tedy prošvihnete nejen její začátek, ale i ty bonusové vteřiny).

Squad se po každé hře rozpustí, je zapotřebí ho znovu vytvořit (a pojmenovat… 99% hráčů už ale na vlastní názvy rezignovalo a používá ty defaultní) a všichni se do něj musí znovu připojit (to je pochopitelné, ale opruz zde mnohdy převažuje užitečnost). Když si přejete z něj někoho vyhodit, musíte si otevřít squadové menu, kliknout na “Manage squad” a u jednotlivých členů squadu jsou pak zaškrtávátka pro “Kick”, tedy vykopnutí ze squadu. Stejná jsou i o něco níže pro funkci invitování do squadu (mimochodem, dá se invitovat i člen nebo leader jiného squadu, což mu spamuje obrazovku pozváním, které musí odmítnout neboť i kdyby ho přijal, tak mu to napíše, že se nelze přidat k jinému squadu, když už v nějakém je). Musíte zaškrtnout u koho chcete danou akci provést a až pak kliknout na “commit”. Pozdě zjistíte, že “invite” se dá zaškrtnout jen u několika hráčů a už se ani nedá odškrtnout, dokud oni na pozvání neodpoví…

Asi si dovedete představit, jak je fajn, uprostřed bitvy si otvírat různá menu a zaškrtávat, když jen chcete někoho kicknout nebo pozvat. Člověk si na to samozřejmě zvykne – nedělat podobné věci během boje a dělat je, když je právě čerstvě respawnutý nebo mimo boj. To ale značně omezuje možnosti takového squad leadera. Zvyknul jsem si na jiný standard a kickování a invitování by mělo být řešeno také nějakýmy klávesami, např. zmáčknout klávesu a číslo a toho člena squadu to kickne, nebo toho na koho mířím, nebo naopak invitne. A to samé rozkazy.

Rozkazy jsou totiž řešeny tak, že si otevřete squadové menu a pravým tlačítkem na příslušnou mapu klikáte, čímž se otevře menu s možnými příkazy, ze kterých jeden vyberete. Maličkost je, že např. vlajky na mapě nejsou tam kde je vidíte a musíte často klikat trochu vedle, aby se otevřelo správné menu a ne jiné. Vydáme rozkaz, zavřeme squad menu a hrajeme dál.

Jistě si dovedete představit, jak je tohle celé v praxi (rozumějte – na divokém bojišti) velmi flexibilní, rychlé, intuitivní a efektivní.

Proč musím otevírat to pitomé squad menu s mapou a klikat na ní a vybírat z dalšího menu? A nesmím být u toho mrtvý? A nemůžu se oživit když se chystám ihned po oživení vydat rozkaz?

Proč nejde jednoduše (jako alternativa) zamířit na nějaké místo přímo ve hře, zmáčknout patřičnou klávesu a vydat tak rozkaz k přesunu na to místo, k útoku či obraně? Aby to šlo během boje, během hry dávat rozkazy a velet a hrát squad leadera! V SWG (a to je MMORPG z roku 2003) má Squad Leader a Officer lepší, šikovnější a rychlejší ovládání squadu!

Zcela nicotnou drobností je, že přestože mám originální hru, správně nainstalovanou, napatchovanou atd., přesto dokáže při zapínání, vypínání a občas i při hraní jen tak spadnout (teď nemyslím tu alt-tab featuru). A nejsem sám, komu se to děje.

Odborníci z EA by si měli dát občas pauzičku od hraní golfu, WoWka, vydávání úsměvných demoverzí v češtině a dovolené, a místo toho si nějakou tu hru i na chvilku zahrát, aby zjistili, proč tolik hráčů umírá vzteky právě u jejich her.

Ale jinak je to skvělá hra.

Pokud nějakou podobnou chybu ála neočekávanou demenci znáte, pravidelně se jí smějete či ji nenávidíte, neváhejte, napište mi ji do komentu nebo na mail josef.vaculikATdargnon.cz.