Darkfall – Recenze / Review

Když příznivci hardcore MMORPG uslyšeli o projektu Darkfall Online, vzbudilo to v nich naděje i pochyby. Už v roce 2001 norské studio Razorwax přislíbilo MMORPG sandbox s FPS bojovým systémem, full lootem, craftem, stovkami skillů, housingem, obrovským světem, budováním a ničením měst… neznělo to příliš důvěryhodně. Konkurence se dokonce vysmívala, že Darkfall nikdy nespatří světlo světa. Darkfall ho nakonec spatřil, v jaké ale podobě?

Kupte si Darkfall Online zde a začněte hrát s námi, ihned !

Screenshoty ze hry naleznete zde.

Tajný řecký online svět

Razorwax se v roce 2002 přestěhoval do Řecka kvůli daňovým výhodám a lepším podmínkám pro vývoj hry a stalo se z něj Aventurine. Přístup Aventurine byl ale nečekaný. Oficiální stránky Darkfallu byly donedávna neaktualizované a tvrdily, že je hra v betě. Jediným zdrojem informací bylo po řadu měsíců forum, na kterém bylo oznámeno datum vydání a pouze přes které bylo možné najít odkaz na online shop, jediné místo, kde se hra dá zakoupit. Aventurine se rozhodlo hru distribuovat samo, možná neměli na výběr, možná si do toho nechtěli nechat kecat od investorů.

Celé to smrdělo amatérstvím a olivovým olejem, kupodivu tu ale je i jiné vysvětlení. Aventurine se již před vydáním hry vyjádřilo, že chce zabránit obrovskému hype, tedy mánii, která se okolo očekávaných MMO titulů vytváří. A to hlavně z důvodu předejití přehlcení serveru (tehdy jediného) a tedy zajištění dobré hratelnosti. Všichni také víme, že čím větší hype, tím větší často bývá i následné zklamání a některé hry se tak počátečním neúspěchem dokážou na dlouho odepsat.

Když Darkfall v únoru vyšel, byl limitován počet kopií, které se za den směly přes online shop prodat. Že by jim skutečně šlo o kvalitu více, než o rychlý zisk? Chtěli pustit do hry nejdříve zkušenější hráče, kteří ve hře vydrží a vytvoří stabilní komunitu? Nebo opravdu jen nemohli zajistit více serverů?

Dávné kořeny

Autorům byly inspirací oldschool MMO sandboxy – Ultima Online, pre-NGE éra Star Wars Galaxies, EVE Online ale i Dark Age of Camelot a další. Aventurine si celé ty roky dokázalo stát na svém, nepustilo k sobě žádné kravaťáky a Darkfall se tak dnes s hrdostí hlásí k odkazu těchto her. Na serveru můžete mít jedinou postavu. Skill systém umožňuje rozvíjet si svůj charakter jakkoliv si přejete – ta činnost kterou provádíte, se vám skilluje a zlepšujete se v ní. Žádné levely. Plavání se cvičí plaváním, skákání skákáním atd. Jsou zde jednoruční i dvouruční melee zbraně – meče, sekery, palcáty, halapartny, luky, sithry (ala světelný meč), štíty a granáty.

Je zde full loot i item decay – mrtvého hráče lze kompletně vylootovat (po smrti se objevíte bez výbavy tam, kde jste se bindnuli, zůstávají jen noobie zbraně) a veškeré předměty používáním ztrácejí durabilitu a protože jsou neopravitelné, nenávratně se ničí. Veškeré kouzlení kromě dvou základních kouzel vyžaduje reagenty – bylinky atd. Některá kouzla jsou proto drahá a především je drahé magii trénovat.

Je až s podivem, že Aventurine po více než deseti letech mělo ty nervy vyrukovat s ultimáckým inventářem. Váš inventář je batoh, do kterého si přetahujete předměty kam chcete. Největší jsou stavební moduly nebo dveře, co vám graficky zaberou asi čtvrtinu batohu, nejmenší pak lahvičky, zbraně a hůlky, ty je zase peklo rychle myší zaměřovat. Tento systém je hra sama o sobě. Mít přehled v batohu, vědět, kde co máte a hlavně mít přehled ve všech brašnách v bance! Nejlepší je otevřít hrob nepřítele a koukat se, co u sebe měl a zběsile rychle to přetahovat do svého báglu. Podstatné je i váhové omezení, unesete jen určitou váhu. Tohle jsou herní prvky, které simulaci předmětů a jejich vlastnictví posunují zase o něco dále, pro někoho možná až příliš daleko…

PvP sandbox

DF byl původně popisován jako sandbox s PvE, PvP, craftem i housingem. Realita je ale taková, že PvE je zde zcela na druhé koleji, moby sice zabíjet budete, questů ale uděláte minimum. Někomu se systém reálné distribuce mobů líbí (jsou jen na logických místech), někomu ne, je to ale lepší než třeba EverQuest 2, kde suchou nohou bez agra si ani nezavážete svoje NO-TRADE boty. Drop z mobů je horší než craftěné itemy a má menší výdrž, často se ale vyplatí a je zdrojem goldů a některých surovin, takže dobré spawny jsou strategicky důležité zdroje. V dungeonu už jsem nebyl asi dva měsíce.

Housing byl přidán v prvním rozšíření, bohužel jeho funkce se prakticky omezuje na teleportaci k baráčku a zahrádku na bylinky, i když se cosi šušká o truhličce, do které se prý dají dávat věci. Nábytku je minimum (navíc z náhodného lootu), má přednastavené pozice a craftí se všehovšudy jen dveře, které vám do 24 hodin někdo stejně rozmlátí (ale nalákat někoho do svého baráku, za ním zavřít dveře a pak ho hromadně umlátit zatímco jeho kamarádi se snaží dostat dovnitř je k nezaplacení). Vlastně to není housing, mají to ale zlepšovat. Domečky lze postavit ve vesnicích, ty se pak zabírají a generují zisk pro guildu, takže guildy pravidelně vyjíždějí z měst zabírat okolní vesnice.

Crafting je velmi důležitý pro zásobování hráčů, vyrábí se vše. Je ale přespříliš jednoduchý, jediná obtíž je sehnat suroviny, případně přístav na stavbu lodí nebo foundry na warhulky. Škoda, že k lodím a warhulkům (vznášející se dobývací stroje) je tak obtížné se dostat, za tři měsíce hraní sem viděl tři lodě, minulý týden ale opět snížili jejich výrobní ceny. Warhulky pak asi všehovšudy používají legendy serveru, když jimi a kanóny brání přístupové tunely do svého města. Ano, loď i warhulk vám kdokoliv může vzít, stejně jako mounta, stačí si to sbalit do batohu nebo “nasednout”.

Žádné social ani RP featury tu nejsou, žádné minihry (kromě báglování), craft se soustředí pouze na válečné vybavení, žádné vymoženosti, volby barev, nic. Cosi jako kadeřníka mají přídat, což je komické když uvážíme, že byl samostatným povoláním v SWG už v roce 2003. DF je PvP sandboxem, pro PvE, social nebo RP hráče tu je minimum contentu. Odemknutelná povolání tu nejsou ale jedna bába povídala, že je doplní.

RPG systém

Každý může trénovat vše. Některé skilly je nutno si odemknout natrénováním jiných a zakoupit, například magie je velmi rozsáhlá. Každá abilita (např. knockback mečem) a kouzlo se také samostatně skillují. Používání skillů zvedá přiřazené atributy, sílu, inteligenci atd. Atributy vám zvedají počet životů, staminy, many a ovlivňují přiřazené skilly. Je to po dlouhé době návrat k jednoduchému a dosti reálnému systému, i s jeho vadami. Výborné je, že nový hráč se může mezi veterány přidat hned, i on může přiložit ruku k dílu a nikdo nevidí jeho level. Jinak progress skilly a atributy je práce na řadu měsíců (pokud budou přidávat nové, tak let).

Rozhodně vás nikdo nikdy nedá jednou ranou a počet hráčů může vyvážit jejich kvalitu. Původně zde mělo být omezení na magii – kdo má ohnivou, nemůže mít vodní atd. Bohužel tu není a tak je natrénování několika vyšších magií cestou k získání velmi silných kouzel, která mají AoE a je s nimi jednodušší zasáhnout. Přijde mi škoda, že místo fantasy soubojů zbraněmi to tu vypadá čím dál více, oprava: tento týden po patchi už zcela, jako ve hvězdných válkách. Do určité míry můžete ohnivým koulím, vulkánům, bleskům a hurikánům konkurovat ohnivými, jedovými nebo elektrickými meči nebo nově i zářivými luky, to nás ale od hvězdných válek moc nevzdaluje, že?

Malá velká, stará a krásná zem

Kontinent Agon a přilehlé ostrovy (ledový Nifleheim, džunglí porostlý Yssam a vyprahlé Rubayat a Cairn) jsou na serveru EU-1 rozebrány mezi řadu hráčských aliancí nebo samostatných guild, i když politická situace se neustále mění (viz politická mapa). Po vydání prvního velkého updatu byl spuštěn i severoamerický server, kam se přelila většina amerických hráčů, takže se tu méně rozhodujících bitev odehrává v noci.

Než sme začali hrát, mapa Agonu se nám zdála obrovská. Teď můžeme říct, že je to zatím jen malá velká zem. Přejet kontinent Agon z jednoho konce na druhý by teoreticky netrvalo ani hodinu, vtip je ale v tom, že ho jen tak nepřejedete. Jako ve správném sandboxu tu sice nejsou žádné zóny, celý svět kromě dungeonů (ani ty ale nejsou instancované) je jedna zóna a kromě nejkolmějších svahů lze pomalu ale jistě překonat každou horu a přeplavat každé moře, jenže kdokoliv vás může kdykoliv zabít.

Kupte si Darkfall Online zde a začněte hrát s námi, ihned !

Nejnebezpečnější je okolí začátečnických NPC měst kde neustále loví PKčka a území nepřátelských aliancí, kde si zase hlídá sama aliance. Je důležité mít mimo hru otevřenou mapu s pozicemi a vlastníky měst, ve hře taková z nepochopitelných důvodů není. Většinou se ale delší dobu zdržujete v určitých oblastech, zatímco některé jiné části světa vám zůstanou neznámé. Svět je rozmanitý a díky náročnosti cestování i smysluplně veliký. Při jeho pomalém prozkoumávání budete kolikrát žasnout nad detailností, každý kousíček je tu dělán ručně (však na to měli 7 let) a je to vidět. A i když se to nezdá, za světem je i propracovaná historie.

Území Trpaslíků je hornaté, bohaté na pivo, sníh a železnou rudu, Gejlfové (Mirdaini) mají zase spoustu příhodných keříků, Lidé a Mahirimové (vlci) jsou takový průměr a Alfaři s Orky asi všechnu vegetaci prohulili, najdete u nich proto akorát temnou pustinu, močály a lávu. Trpoši, Lidé a Elfi drží dle rasových pravidel pospolu, Orci si rozumí s Vlky a Alfaři vidí rudě každého. Když k rasovým válkám připočítáte populaci červených PK hráčů a pravidlo všech aliancí (kromě RP), že kdo není spojenec je nepřítel, vyjde vám, že 80%+ populace serveru bude proti vám. NPC města vaší rasy jsou sice chráněné věžemi, i zde mohou ale vašemu klanu vyhlásit válku a sejmout vás, než řeknete cheater. Kolikrát bude jediným vašim přáním, jen někam úspěšně dojít! Ve hře panuje nepřátelství, nedůvěra a nebezpečí, o to více si je třeba vážit přátel a spojenců.

Jsou zde desítky hráčských měst, menších hamletů a vesnic. Každé je jiné, některá jsou na ostrovech, v údolích, na skalách, v podzemí, některá mají více pater, některá jsou bohatá na suroviny, některá mají přístav, foundry nebo div světa… Město je nutné postavit a kdokoli vám ho může zničit, budovy je pak třeba opravit, každá má svůj účel. Město a hamlet je nutné zabrat v obléhání. To je drahé i časově náročné (4-6 hodin), dramatičností a adrenalinem se tomu ale vyrovná málo co (je to ten druh fantasticky epické záležitosti, kvůli které si lidé berou v práci dovolenou a jsou vzhůru celou noc, během které propotí tři trička). Každý klan si nastavuje vlastní diplomacii a tím i alianční chat. Nezbytné je zajistit si hlasovou komunikaci. Po dlouhé době je to hra, kde se hráč cítí být součástí velkého, živého světa.

Na grafice hry je vidět, že už je pár let ve vývoji, navíc u “méně prestižního” studia, podívejte se sami. V pohybu to ale vypadá lépe a splňuje to svůj účel – při desítkách bojujících hráčů budete rádi, že máte furt 30-150 FPS a ping 30-50, zvlášť když na vámi mířeném šípu nebo kouzlu může záviset osud vašeho klanu a statisíce zlata. Nejslabší jsou animace postav a zvuky, které asi páni Řekové nahráli na mobil jednoho krásného dne na pláži, za pomoci plechovek, plastového nádobí, mušliček, kloktání, prázdných sudů od vína a tobogánu (občas tam do toho i někdo skočí placáka). Můžete se ale spolehnout, že když postava ve hře seká mečem, seká přesně tam, kam ukazuje animace (pokud nelaguje) a je zde tedy možné předvídat a reagovat v rámci desetin vteřiny. Šípy jsou zase za letu vidět a padají k zemi. Letícímu kouzlu lze uhnout a dokonce podle sluchu poznáte, že na vás zezadu letí a jak je blízko, tedy kdy máte uskočit, stejně jako poznáte natahování luku, vhodný to čas ke skoku, skrčení, uhnutí nebo otočení se s nastaveným štítem.

Zuřivý a taktický boj

Jméno hráče, zda je s vámi (zelený), neutrál (modrý) nebo proti vám (červený, oranžový), z jaké je guildy a jakou část HP má, uvidíte, jen když na něj namíříte zaměřovačem. Nic vám neukazuje, kde jsou ostatní hráči (kromě vaší skupiny a klanu). Zbraně a kouzla platí na každého, musíte si tedy dát pozor, koho zraňujete a koho léčíte. V boji je nutné spojence znát podle vzhledu nebo vyhledávat zaměřovačem kdo je kdo, pokud to není jasné ze situace, např. když vaše vojsko plave v moři a nepřátelé jsou na lodi. Zachránil mě až křik na Mumble… Vpadlo nám do zad dalších pět nepřátel, z guildy co den předtím zrádně přeběhla k nepřátelské alianci, takže musela ta naše zrušit plánované dobývání města. K tomu na obzoru nádherná nepřátelská brigantina, ze které na nás lítala kouzla a dělové koule.

Neuposlechl jsem tehdy naše německé spojence co seskákali z voru do vody, chytil jsem kormidlo a s Yourou sme pluli se těm zrádcům podívat na zoubek. Bohužel, když na mě zaměřili palbu luky a kouzly, zachytil jsem se nějakým bugem (nebo rukávem?) za kormidlem a nemohl jsem seskočit do vody. Rychlá smrt, následně na vor vylezl nechvalně proslulý vůdce nepřátel, že mě dorazí a pošle k bindstonu. Za ním ale vyskočil generál jedné z aliančních guild, srazil ho do vody a oživil mě. Nebudu vás napínat, brigantina nám toho dne uplavala, nedostali jsme se na palubu, neovládli ji, neodvezli si jí do guildovní banky a zkrátil sem si rukávy. Kdyby nás bylo víc, dali bychom nějakou vlastní loď dohromady, kdyžtak nás najdete na Boiians.cz 😉

Podle toho jakou držíte zbraň se mění 1st a 3rd person pohled. Kamerou nelze otáčet, koukáte stále jen před sebe, výjimkou je, když jedete na mountu nebo odpočíváte. Je tedy poznat, jakým směrem se kdo dívá, lze se za ním plížit atd. Plížení je tak v této hře vyřešeno nejlíp ze všech MMO co sem hrál. Boj s melee zbraněmi je zcela intuitivní. Šípy musíte střílet podle vzdálenosti nad cíl a před něj, pokud se hýbe do stran. Stačí aby nepříteli koukala zpoza rohu třeba ruka a už ho můžete trefit. Hitboxy NPC jsou horší, u hráčů jsou naštěstí jen u určitých animací “trošku” posunuté. Obvykle bývá problémem spíše rychlý pohyb cíle, vzácně potom lag. Blokování štítem pohltí téměř všechen přímý damage a v boji proto často přepínáte mezi dvouručkou, jednoručkou + štítem, kouzelnou hůlkou a lukem. Tím je vyváženo minimum speciálních útoků a na ovládnutí všech druhů zbraní závisí váš úspěch, což řadu hráčů odrazuje, né každý chce “hrát všechno”.

Mounted combat je nadmíru luxusní. Mount sám o sobě kope dopředu i dozadu, dává i pěkný knockback. Sekat jednoručkou z něj můžete dopředu, doprava a doleva dolů. Zároveň se pomaleji otáčí, takže bojovat z něj vyžaduje hráčský skill. Pokud ale pěšák neudělá chybu, může jezdci dlouho uhýbat a přitom může zabít mounta samotného jezdce. Bitva skupin jezdců je něco nádherného, jezdci se proplétají a manévrují v terénu. Dnes ale jsou mnozí hráči tak naskillovaní, že jezdce často smetou pár kouzly a šípy, být na koni už tak často nebývá výhodou.

Kupte si Darkfall Online zde a začněte hrát s námi, ihned !

Bez taktiky se neobejdete – sledování nepřítele, léčky, plížení a naslouchání. Boj je slyšet na velkou vzdálenost, stejně tak kopyta a kouzla, proto často nepřítele dřív slyšíte než vidíte. Jindy se zase kryjete za překážkou, zatímco nepřítel chodí okolo a vidíte, jak kroutí hlavou ve snaze vás najít.

Když dojde na mohutné siege nebo třeba jen každodenní obranu, je zapotřebí kooperace skupin. Dávný Hyperion, království, které bylo v přípravě již roky před vydáním Darkfallu, ovládnul v prvních měsících hry severovýchod světa. Šiky jeho guild vytlačily protivníky, kteří se odmítli přidat a platit daně. Nakonec padl pod útokem několika aliancí, které mu napadly tři města najednou.

Makra u zdi nářků

Ve většině měst najdete zeď nářků, u ní stojí nahatí AFK hráči, nechávají se mlátit a tím jim rostou obranné skilly, zatímco těm co mlátí rostou ty útočné. Případně na sobě trénují dvojice pomocí sladěných maker. Představa, že vojsko trénuje, mi nepřijde nijak špatná, stává se to ale nesmyslem, když se to provádí přes automatické programy a AFKování. Nyní vyšel patch, který drasticky zvedl růst magie, trošku ji oslabil (abychom dohnali no-liferské makráře) a popohnal i růst zbraňových skillů, především ale na NPC, takže má opět smysl trénovat v PvE.

Plaváním kolem světa k vysněným postavám

Kuriozitou je plavání, kterým se vám velmi výrazně zvedají hned tři důležité atributy. Pokud tedy nejste u zdi nářků nebo nemakrujete, tak alespoň musíte plavat. Představte si ten vnitřní boj “Mám dnes v noci vypnout PC nebo jít plavat?”. Kašna či bazének v hráčském městě je tak lukrativní záležitost. Výhodou ale je, že když nemáte chuť hrát, postava může trénovat.

Americký podvod a hackeři

DF je pro nás malou satisfakcí, nezvykle zde totiž vývojáři vzali na hák Američany. Když oznámili americký server, ohlásili, že je potřeba si zakoupit americkou verzi hry nebo počkat tři měsíce na bezplatný transfer postavy, ale bez předmětů. Jestli se snaží nahrabat další peníze nebo je skutečně potřebují na zajištění amerického serveru, to se asi nikdy nedozvíme.

A i když každé MMO má svoje bugy, hacky a exploity, v hardcore hrách jsou mnohem více nepříjemné a Darkfall není výjimkou. Přecejen, že byla ve WoW neviditelnost, koho to zajímá. Když vám ale tady týpek pod světem sebere majetek za desetitisíce nebo rozhodne velkou bitvu… Bugů tu je málo, jsou tu ale hacky, některé i placené a pokud se budou rozšiřovat, může to být vážné ohrožení pro DF a jeho hratelnost.

Další rozšíření

… má přijít v listopadu a má přinést další vesnice, vylepšení housingu, nové školy magie, další specializace pro melee a archery, nějaké npc bossáky, vylepšení námořního boje, určitě zase trošku lepší grafiku nějakých objektů, animací a zón (jako každý patch), jakýsi karavan systém a další. Pro mnoho lidí bude právě tento patch rozhodující, zda zůstanou nebo zase půjdou o MMO dále.

Verdikt

Darkfall je originální hrou, naplňující určité sny neuskutečněné od počátku éry online hraní. Přináší bohatý a velký svět s vynikajícím PvP, válčením a dobýváním, hodnotným craftem a drtivě důležitou politikou. Grafika a zvuky technicky zaostávají, splňují ale svou roli výborně. PvE je zde jen formou získávání zdrojů. Vývoj postavy je dlouhodobý a kvalitní, je zde obrovský prostor pro hráčský skill a taktiku jedinců i armád. Plošná kouzla jsou momentálně uber a to, že je za měsíc už bude mít opravdu každý, kazí větší boje. Bez AFK hraní a makrování nemáte šanci být průměrní, bez nějakého exploitu nebo hacku nebudete nejlepší. Co ale nedokážete nebo nechcete dělat sami, může nahradit dobrý tým. Je to geniální hra pro milovníky hardcore PvP a živého sandboxu.

Kupte si Darkfall Online zde a začněte hrát s námi, ihned !