Opravit texturu trvá šest let?!

26.1.2010 byl ve Star Wars Galaxies spuštěn Game Update 15, přinášející dramatická vylepšení do Galaktické Občanské Války (GCW). Je tak prvním z updatů, které by měly konečně přinést do této skoro sedum let staré hry skutečný a všudepřítomný konflikt mezi Galaktickým Impériem a Povstaleckou Aliancí. Tento systém propojí nové prvky GCW (nyní především důkladně naskriptované dobývání tří měst a vylepšený user interface) a mnohé starší prvky GCW, do komplexního systému přinášejícího permanentní válku, na které jsou nakonec ty Hvězdné Války založeny. Kupodivu ale, to není předmětem tohoto článečku. Jako vysloužilý hráč a fanoušek Star Wars, zde poukážu na něco jiného…

Tento dlouho očekávaný update přináší pro mě ještě jednu velmi významnou změnu… moje osobní tažení na SWG diskusních fórech dospělo vítězného konce.

Zmrzačený Imperiální Hvězdný Destruktor

Věrná XPčka ukazovala rok 2004, když jsem si na GameZone četl nejnovější článek o SWG. Mluvilo se v něm o posledním updatu, nazvaném “Imperial Crackdown”. Ten ve hře měl posílit imperiální přítomnost – přinesl stráže, namátkové kontroly ve městech a mimo jiné také majestátní Imperiální Hvězdné Destruktory (ISD), viditelné na obloze několika planet. Krátce poté jsem se konečně dostal k novému počítači, kabelovému připojení a platební kartě, takže jsem z Ultimy Online (po trpkém rage quitu) přesedlal na SWG.

Nevinně si hraju, zabíjím pouštní krysy, chatuju se svojí anglickou guildou a kochám se světem Star Wars, když v tom, ha! Co to jako má být? Civěl jsem na oblohu na zmiňovaná ISD a něco mi nesedělo… rychlý alt-tab, zadání ISD do Google a prohlédnutí pár vyhledaných obrázků potvrdilo moje nejtemnější obavy. Nějaký padouch tam v SOE očividně neví vůbec nic o Star Wars a zasloužil by přeřadit do nějakého lamáckého fantasy projektu! A jak jen mohla taková chyba projít testováním, kde bylo Quality Assurance, kde byli Lucas Arts?! Vždyť těm lodím chybí celá polovina trupu, včetně reaktoru a motorů!

Jedna z ikon legendy zvané Star Wars

ISD je jednou z ikon Hvězdných Válek. Klasický tvar, klasický design a barva. Je už v první scéně nejstaršího dílu SW, v roce 1977 tak vlastně zahájil mánii zvanou Star Wars. Z designu ISD následně vychází nespočet dalších lodí, včetně mnohých v nových epizodách Star Wars, včetně období Klonových Válek nebo Staré Republiky. Většina Star Wars komixů, knih, filmů a her obsahuje buďto tuto majestátní loď nebo nějakou loď jí inspirovanou.

Jednoduchý tvar, který je při bližším pohledu pokryt nekonečným množstvím technologických detailů. Bílá masa této vesmírné lodi je podobně působivá jako bílé brnění Stormtrooperů. Loď lemují baterie energetických děl, na spodní straně se nachází obrovský hangár s desítkami klasických stíhaček TIE. Vše dohromady je to perfektní příklad famózního sci-fi designu sedumdesátých let minulého tisíciletí, modelovaný modeláři, animovaný animátory, vše ručně, precizně. Umělecké dílo, v srdcích mnoha fanoušků nenahraditelné sebelepšími trikovými efekty.

Pro ujasnění, nejsem nějakým hardcore fanouškem SW. Nemám čas, trpělivost ani finance na to, věnovat se všem těm hrám a knihám co pod touto licencí vycházejí, neúčastním se žádných veletrhů ani akcí, ani nemám ve skříni žádný kostým (ani nemám skříň). A ta historka, že když jsem v hospodě od vedlejšího stolu zaslechnul nějaké žvásty o Star Treku, vzal jsem do každé ruky jeden půllitr, vylil to těm dotyčným na hlavu a zdrhnul, není založena na pravdě.

Opravujeme texturu šest let

Bylo pro mě šokující, že v masivní online hře určené pro miliony hráčů, této lodi chybí polovina. Na veškeré produkty pod licencí Star Wars a obzvláště na hry dohlíží Lucas Arts nebo Lucasfilm včetně George Lucase samotného. Proto je obrovským zklamáním, že ať už to byla zodpovědnost kohokoliv, ten kdo dohlížel na SWG, o Star Wars asi moc nevěděl, když tohle nechal projít, a nechal to skoro šest let v tomto stavu… My ale víme, jaké množství developerů se v SWG týmu vystřídalo a zvláště v posledních letech se tam dopustili i mnohem závažnějších “výsměchů” Hvězdným Válkám. I když to díky spoustě nového contentu byla nejlepší léta SWG, přidali mnoho nesmyslů. SOE si prostě a jednoduše Hvězdných Válek ani svého produktu necení, o nějaké péči jakou svému produktu dopřává například CCP si můžeme nechat zdát.

Jakkoliv je blížící se The Old Republic od Bioware poznamenáno cartoonovskou / kreslenou grafikou (která narozdíl od realistické tolik nestárne, ano vím), jakkoliv se příběh Staré Republiky odehrává 3000 let před skutečnými Star Wars a vše je tam jakousi kopií toho, co známe z filmů, vsadil bych pravý monitor na to, že Bioware bude mít k této licenci větší úctu a nepřidá do své hry textury, které grafik omylem rozříznul napůl, nepřidá andělská ani netopýří křidýlka, nepřidá do hry virtuální porno křeslo jako vánoční dárek (které vyvolalu u hráčů ženského pohlaví a gayů protest, že není dostupná verze kde vystupuje muž).

Pětiletá postovací výprava za nápravu textury

30. dubna 2004 ve 23:28 jsem se zaregistroval na oficiálním fóru SWG, dal jsem si přezdívku “Defender_of_reality” – Obránce skutečnosti. Ihned jsem založil svoje první téma, upozorňující na tento grafický nedostatek. Přestože oprava této chyby by byla primitivní – jedná se o dvourozměrnou texturu, přestože jsem toto téma psal na toto fórum každý rok znovu a vždy tam o tom znovu proběhla diskuse s dalšími hráči, právě do 26.1.2010 to stále bylo neopravené.

Loni, 12.8.2009 jsem opět založil toto svoje tradiční téma. Za ty roky už jsem ztratil iluze, ale právě na protest proti zvykání si na nízkou úroveň, proti smíření se s šest let starými chybami, jsem to udělal znovu.

 

Radost pohledět

A stalo se zcela nečekané… Jeden z těch vývojářů, kteří svoji práci chápou jako tvorbu kvalitní hry pro uspokojení hráče, mi odpověděl, že to má v plánu opravit.

Krátce na to už přidal obrázek, jak to vypadá opravené:

Ale neskončilo to u tohoto. V souvislosti s novým GCW updatem přidali i systém, kdy podle toho, která strana planetu ovládá, jsou na obloze viditelná buďto ISD, nebo rebelské Mon Calamari Cruisery. A už skrz ně nejsou vidět hvězdy (ano, ta vadná textura tam byla šest let i špatně naprogramovaná). Mezi grafické úpravy patří i zvednutí omezení maximálních FPS z 30 na 60, což je velmi znatelný rozdíl, pokud výkon vašeho pc a obnovovací frekvence toto FPS umožní.

Moje díky patří tedy AdeptStrainovi, který v nekonečné záplavě hráčských postů na fórech rozpoznal, že toto je skutečně chyba hodná opravení. Ono totiž balancování jednotlivých povolání ve hře nebo přidávání nového contentu, tedy to, co leží na srdci 90% hráčů, je práce zákonitě nekonečná a časově velmi náročná, zatímco vadná textura je jednorázová oprava. Je jasné, že těch pár hodin práce za to stojí a pokřikování hráčů požadujících komplikované změny pro jejich povolání musí počkat. Zvláště, když nám třeba ty Star Wars i trošku leží na srdci…

Osobní křížová výprava versus priority

Znetvořené ISDčko bylo mojí výpravou, dotaženou do vítězného konce, navzdory zdánlivé nedůležitosti. Nejsem ale jediným, komu záleží na “detailech”. Třeba jeden z vedoucích vývojářů SWG se před lety vyjádřil, že jeho osobním přáním je, někdy konečně opravit (mírně) vadnou animaci pro střelbu z karabin. Šlo o to, že částečná vada naprogramování animace byla tak komplikovaná, že trvalo desítky hodin ji najít a něco s ní udělat, proto nebylo možné si k tomu “sednout a udělat to”. Vývojáři mají přidělený čas na jednotlivé pracovní úkoly, podle jejich důležitosti. Takže čas potřebný na tuto opravu bylo nutné postupně sbírat, když zrovna zbyl čas z něčeho jiného.

Dalším příkladem je známý Brenlo z EverQuest 2 týmu. Proslavený oficiálním SOE podcastem, který vedou spolu s Ashlanne, je o něm známo, že jeho cílem je v EQ2 změnit rasovou abilitu půlčíků (hobitů), která je jednoduchá – vytvoří koláč. Koláč, který nic nedělá, nelze ho nikomu dát ani hodit. Brenlo zašel ve svém poslání až tak daleko, že se vyšplhal na post vedoucího producenta EQ2, kde přislíbil právě dramatickou změnu této schopnosti. Bohužel jsem zatím nezaregistroval, jestli už ke změně došlo. Měl bych se ho zeptat!