Společný jazyk – Základ úspěchu i v počítačových hrách

Když potřebujete sestavit spolupracující tým, máte k dispozici jen tolik kandidátů, kolik se jich spolu dokáže domluvit. V tomto případě tolik, kolik jich mluví jedním jazykem. V České republice máme relativní svobodu, a tak je roztříštěnost obyvatel mezi činnostmi a obory tak velká, že v mnoha směrech bude tento stát zaostávat za kvalitativně srovnatelným státem s větším počtem obyvatel.

Jinými slovy, co v USA dělá 100,000 lidí, u nás dělá možná 1000-10,000. V tomto menším počtu lidí se pak pravděpodobně nenajde dost takových, co by v dané činnosti podávali vrcholové výkony.

Wikipedie i sport

Nižší počet lidí hovořících jedním jazykem se projeví ve většině specializovaných odvětví. Například projekt Wikipedie v českém jazyce zaostává kvůli nižšímu počtu dobrovolných správců za anglickou verzí natolik, že v mnoha případech jsme odkázáni na použití právě jeho anglické, německé nebo jiné verze. Na českou Wikipedii je dobré se podívat snad jen, když hledáte informace o nějaké české osobnosti nebo českém městě/místě.

Podobná situace nastává i ve sportu. Kolik medailí získáme my, v porovnání s většími, srovnatelně kvalitními státy? Tohle jistě není pro nikoho žádná novinka, přesto si málokdo uvědomuje, že úplně stejně se nám pak daří ve všem. A že máme o něco větší úspěšnost, než bychom podle počtu obyvatel měli mít? Protože se mluví především o tom, v čem uspějeme. A taky, kvalitativně Češi stále patří mezi světovou špičku. A s tou nás srovnávám. Nezapomeňte, mnoho lidí na této planetě nemá k dispozici ani elektřinu nebo čistou vodu.

 

Kvalitativně srovnatelné národy

Tím myslím národy, které jsou jak geneticky, tak kulturně na kvalitativně velmi podobné úrovni, vzhledem k dané disciplíně. Jako Češi jsme na tom geneticky velmi podobně s těmi národy, proti kterým ve sportu i v počítačových hrách obvykle soupeříme. Proti některým Asijským národům si zahrajeme málokdy, protože tyto skutečně jsou geneticky i kulturně jiné a věnují se většinou jiným sportům i hrám. V Asii se s úspěchem setkávají poněkud jiné MMO hry a z těch našich západních se tam jen málokterá prosadí. I když třeba takový StarCraft byl v Jižní Koreji téměř národním sportem.

Kulturními kvalitami národa zde myslím například to, jak daný národ ten či onen sport pěstuje a jakou má technologickou a ekonomickou úroveň. Čím bohatší a větší národ je, tím více sportů a her může hrát. Takže my sice jako Češi vynikáme třeba v ledním hokeji a někteří mají iluzi, že jsme proto lepší. Realita je taková, že v absolutní většině odvětví nemáme šanci být konkurenceschopní, protože nás není dost na to, aby vůbec vznikly ke každému sportu nějaké kroužky, týmy, asociace, natož národní reprezentace. A momentálně nemáme dost financí ani na financování toho, čemu se věnujeme a v čem bychom mohli vyhrávat.

Je ale fajné se soustředit alespoň na něco, vyhrávat v tom a pak to pořádně oslavit. Nicméně větší, a stejně kvalitní národ, toho stihne více, zafinancuje více, vyhraje a oslaví více. I když ta radost bude více roztříštěná mezi lidmi.

 

Osobní zkušenosti

Hrál jsem nějakou dobu za slovenský tým florbal. Na turnaji v ČR pak ale nebylo dost kvalitních reprezentantů, ani na plynulé střídání. Když jsem hrával Enemy Territory, já, Zakko a ještě někdo jsme šli jako zcela náhodně sestavený tým na turnaj 3v3. Ten třetí náhodný hráč nepřišel a diskvalifikovali nás. Když jsem zkoušel Tai-Chi, opět nás tam bylo asi tak deset – dva nováčci, čtyři maminy (tam kam si ony dávaly nohy, je já nedám dodneška), dva borci a dva trenéři. Není třeba komentovat.

 

Památný masivní nájezd na Apautan v roce 2009. Unknown Alliance – Němci, angličané, holanďané, češi a další (klany Gesandte der Einherjar, Elantar, Flower Power, MiM, Elantar, Lux Arcana a další) zaútočili obrovskou silou na město, odkud byli kvůli zbytečnému zdržení v postupu velmi neslavně vypráskáni.

Když jsem hrál Star Wars Galaxies, hrál jsem s mezinárodním výběrem a zároveň jsem s přáteli vedl česko-slovenský klan, který ale byl naprosto neschopný konkurence. Když jsem cvičil Karate, solidní klub se rozpadl na dva, takže v obou bylo málo lidí na něco kloudnějšího. A když jsem hrál Darkfall, opět se nás tam sešly možná dva tucty aktivních česlo-slovenských hráčů, což proti většině nepřátelských klanů byl absolutní nedostatek. Podobná situace byla i v o něco známějších hrách jako Age of Conan, Lord of The Rings Online atd. Populace aktivních čecho-slováků zde byla větší, nicméně jejich dlouhodobá konkurenceschopnost vzhledem k větším klanům byla neudržitelná. Kvůli nízkým (relativně) kvalitám těchto her hráči odcházeli rychleji, než přicházeli.

 

Cestou za našimi jednotkami na bojiště mě dohnala mega tlupa rusů z RUS Corpu.

I počítačové hry

Jestliže tedy Čechů hraje nějakou hru pát set nebo pár tisíc, třeba američanů je většinou mnohonásobně více (pokud se nejedná jen o místně populární hru). A z většího počtu hráčů se pak lépe sestaví lepší týmy. Takovým ledním hokejem MMO her pro nás býval asi World of Warcraft. Tam jsme dokázali sestavit guildy na světové úrovni. Bylo tam totiž možné si členy pečlivě vybírat.

Ale zatímco pro Čechy většinou v MMO hrách platí – umíš česky, můžeš s námi hrát, anglickojazyčné nebo jiné mezinárodní klany a guildy si mohou stanovit výkonnostní a jiná kritéria, nutná pro přijetí do týmu. Mají si narozdíl od nás z koho vybírat. Zatímco my máme v jednom klanu a týmu směsku všech druhů hráčů, zástupce všech povah, věkových skupin atd. V Bójanech se obvykle sejdou hardcore hráči, co jsou hře schopní se věnovat téměř na full-time, tedy i deset hodin denně a více. Dále “dospěláci” co se jí věnují s láskou, nicméně musí nejdříve přijít z práce, dát pusu manželce, dát spát děti a pak mohou hrát třeba 3-6 hodin. A především spousta “casual” hráčů, co přijdou jen párkrát týdně na pár hodin.

 

Naše malá česko-slovenská jednotka dostala od aliance příkaz bránit tento bod.

A tak není divu, když se potom na bitevním poli střetne vojsko česko-slovenské (kde 20% je hardcore, 30% dospěláků a 50% casuálů) třeba s německým (které může být jak početnější, tak kvalitnější), dopadne to pro nás většinou neslavně. Můžeme se pak vymlouvat na co chceme, fakt je ten, že je nás prostě málo a tak tu ve specializovanějších oborech není moc na výběr.

 

Semknuti v oslabení

Výhodou malé skupiny lidí čelící velké přesile může být jejich soudržnost. Před tisíci, sty, nebo i desítkami let se to odehrávalo za třeskotu zbraní a řevu, dnes se to opět odehrává za třeskotu zbraní, a řevu. Alespoň v počítačových hrách. Národnostní tým/klan/guilda čelící ve hře přesile ciznců, opět najede na tisíce let starou kolej spolupráce a solidarity. Podvědomý pocit sounáležitosti se nezapře. Však kdo je člověku větším spojencem, než ten, kdo s ním sdílí nejvíce?

 

Bójský hodokvas v roce 2010.

Atmosféra v česko-slovenské guildě v mezinárodní MMO hře (kde absolutní většina hráčů jsou cizinci), je zcela jiná, než v mezinárodní guildě nebo třeba ve velké anglické guildě. Mezinárodní guildy a týmy navíc většinou běžně mění svoji sestavu, tak jak členové přicházejí a odcházejí podle chuti. Z česko-slovenských Bójů nikdo neodejde, většinou není kam. A i když ano, odchází do anglické guildy a přitom zůstává členem komunity a jen ve hře vystupuje pod jinou vlajkou. Bójové se věnují složitějším online hrám a náš věkový průměr je vysoko nad 20 lety.

 

Slavný moment, kdy nezávislý klan Bójů v Darkfallu poprvé a nakrátko vlastnil dvě sídla.

Pokud většinou hráčů na herním serveru jsou Češi, potom se logicky žádné semknutí nekoná. Už zde není čemu společně čelit a týmy hráčů se začnou formovat podle dalších, už detailnějších společných faktorů, jako třeba věku, herního stylu, bydliště atd. Ve všech případech je často nejsilnějším faktorem ovlivňujícím sdružování hráčů vzájemný přátelský (nebo jiný) vztah. Aneb jak se říká, “s partou dobrých kámošů se dá hrát i kdejaká s*ačka a je to zábava”.

Mezinárodní tým vybírající si členy podle jejich výkonu musí pro vybudování týmového ducha mít dobrého vůdce a vytvářet společné cíle. Tým založený na společném kulturním původu získá tváří v tvář přesile cizí kultury obrovský náboj soudržnosti. Funguje to.

 

Krátce poté už jsme se v jednom z našich sídel připravovali na útok nepřátel. Na pomoc přijeli Blaničtí Rytíři a darební Extinction. Velký útok RUS Corpu a mnoha dalších klanů nás smetl během pár minut. Takto se hraje na dvou monitorech – například s podrobnou mapou hry na tom druhém.

Bójové vedle sebe do hry přijdou, vedle sebe bojují, vedle sebe vyhrávají, vedle sebe umírají a spolu také bohužel s hrou končí a jdou hrát něco jiného. Menší tým hráčů bez výkonnostních požadavků, ovšem s větší vrozenou soudržností, nakonec přeci jen prohraje proti většímu týmu výběrových hráčů.

 

Dědičná zbabělost

O genetických kvalitách Čechů v porovnání s jinými evropskými národy nejsou pochyby. Co je kamenem úrazu, je naše zbabělá historie a pošramocená moráIka, kvůli kterým se nám hůře vyrovnává s kapitalistickou svobodou a demokracií. Učený z nebe nespad a starého psa novým trikům nenaučíš, takže to bude trvat, než se “stinné” stránky našeho kulturního dědictví zahladí. A mezitím může opět dojít k významným politickým a společenským změnám, a můžeme začínat znovu. U politicky nestabilního státu nemůžeme hledat nějakou pevnou tradici, ani vysokou morálku.

 

Společný jazyk – základ úspěchu

Nemáme-li genetickou výhodu, nemáme-li kulturní výhodu nebo zázračnou zbraň, musíme hledat sílu v počtu. A tým nemůže mít více členů, než kolik se jich spolu domluví.

Na jednom monitoru námořní útok Lux Arcany na město nepřátel. Jeho demolice kanóny byla skutečným potěšením. Na druhém monitoru hlasová komunikace Lux Arcany. Posádky dvou lodí byly ve dvou komunikačních kanálech, mezi kterými mohli hovořit důstojníci. Dočkáme se někdy podobných zážitků v nějaké Star Wars hře?

Lux Arcana

Zajímá Vás jak vypadá kvalitní mezinárodní, anglicky hovořící, MMO multigamingový klan? Podívejte se na http://www.luxarcana.org. Lux Arcana se v Darkfallu stala jedním z nejlépe organizovaných, nejúspěšnějších a nejvíce respektovaných klanů, přičemž má jeden unikát – je zcela nezávislá – nemá žádné spojence.

 

Boiians.cz

Pokud Vás zaujali Bójové, více informací o nás najdete na těchto stránkách. Zde na fóru se k nám můžete přidatTady je naše skupina na Facebooku, a tady na Xfire.  Asi největší událostí na kterou se chystáme je Star Wars The Old Republic, snad už příští rok. Nejlepší příležitost se přidat!