World of Tanks – Dějiny hrou

Pro World of Tanks je historický základ klíčem k úspěchu a smyslem existence. Jako hra s dějinnou předlohou má zajímavější image a i další vývoj hry je kvůli historické inspiraci složitější. Podíváme-li se na WoT komunitu, zjistíme, že část se o historické dědictví zajímá, zatímco větší část se díky této hře má šanci všelicos doučit.

Baví nás minulost opakovat
Není záhadou, proč je World of Tanks úspěšné především v Rusku a v řadě evropských zemí, kde je jednou z nejhranějších PC her současnosti. Zatímco třeba na americkém trhu této pozice nedosáhlo. Jsme to totiž my, komu tanky před 70 lety (no, ony i před 50 😉 jezdily pod okny.

V Rusku jim ty tanky oknem mnohokráte i projely. K tomu Bělorusko, odkud WoT pochází, a Ukrajina,  to jsou dějiště hlavních bojů obrněných sil. Historickým dědictvím  je přirozená fascinace válečnými stroji dramaticky znásobena. Zatímco třeba USA si o tankových bojích na svém území může jen… hrát.

Čerstvá krev

World of Tanks dokázalo i to, v čem nedávno řada online her selhala – získalo nové hráče. Na západě se MMO hry v posledních letech přetahovaly o těch několik desítek milionů stávajících hráčů, poté co okolo roku 2007-08 byl trh nasycen. Jak jsem již zmiňoval, ani ne za dva roky existence WoT oslovilo několik generací příznivců vojenství, a to i těch, kteří do té doby na hry moc neslyšeli.

Jednou z výhod u těchto nováčků je, že se nejedná o přelétavé, věčně nespokojené a nedospělé hráče, kterých mezi online hrami koluje docela dost.

Do oboru tak přichází čerstvá krev, která pomůže  hernímu průmyslu zase trošku povyrůst, ať co do rozměru, tak do rozmanitosti. Hra je také v očích veřejnosti serióznější – přecijen tanková válka zní zajímavěji, než “hraju za teplou elfku”. A nakonec, desítky milionů registrovaných účtů pomáhají PC jako herní platformě – online hry obecně ji zachraňují od definitivní porážky od dětských konzolí.


8killsjablone_16.10.2011vitezstvi_2.10.12
Hra školou

Některým z našich spoluobčanů jsou dějiny méně blízké, než bychom mohli považovat za vhodné. Nepříkláníme-li se ovšem k moudrému názoru, že blbcům se lépe vládne.

World of Tanks děkuji za to, že se nějaký hráč náhle zeptá “a co to vlastně je za tank, co celou dobu stál u nás na náměstí?” A zjistí, že tam Rusové po válce dosadili tank, který se boje u nás neúčastnil, ale vypadal lépe než opravdová, sebevražedná T-34.

Děkuji WoT, když pařan po odložení hamburgeru a smetení drobků do klávesnice zapřemýšlí o tom, jakto že Němci tu válku prohráli. A jakto, že se jim podařilo se z války tak dobře vzpamatovat?


8kills
Občan nerd

Nejzuřivější boje ve WoT se nebojují v klišé jeskyni s drakem, ale na mapě Evropy, kde se Češi snaží držet svoji vlast. Více, než ve skutečnosti, nutno dodat. Místo převlékání se za panáčka z herní pohádky se hráč WoT při herní oslavě nějaké válečné události může zamyslet, proč jsme byli osvobozeni Sovětským svazem a kdo za nás co rozhodnul. Třeba mu pak dnešní události nebudou tak odcizené.

U některých z nás opět jsou v módě válečné filmy a u těch inteligentnějších dokonce i knihy. Odloží-li čtenář stranou hry o trůny harry potterů, může si u knihy připomenout třebas to, proč se z Československa jako jedné z nejvyspělejších zemí planety po Druhé světové stal loutkový šašíček, dnes odevzdávající to, o co kdysi chabě, ale přece bojoval.