World of Tanks – Tahle je opravdu zadarmo

Ještě nedávno jsem nebyl příznivcem F2P her a WoT je první, kterou uznávám jako skutečně bezplatnou a přitom prvotřídní MMO. Platební model Wargamingu se mi zalíbil již dávno, a troufám si říct, že toho o něm vím hodně. Dnes se jej pokusím obhájit proti obviněním z předraženosti, mamonu a “jediné o co jim jde, sou prachy”.

Né že by WoT byla jakási charita, to nikdo netvrdí. Skutečná možnost nic neplatit  je dobře vypočítaný krok, na kterém úspěch World of Tanks ze značné části stojí.

Free to Play bylo odpad MMO scény

Od roku 2004, kdy jsem z bezplatných shardů Ultimy Online přešel na Star Wars Galaxies, jsem bezplatné “šmejdy” zásadně nehrál. Důvody byly dva. Prvně, nebudu ztrácet drahocenný čas béčkovou hrou, na kterou není na rozdíl od placených spoleh. Chci, aby na mé hře dále pracovali vývojáři, chci aby měla budoucnost a chci plnou podporu.

Zadruhé, mnoho takzvaně bezplatných her bylo a je tak drahých, že pokud chcete patřit mezi hardcore elitu, je nutné pravidelně investovat do nákupu předmětů a různých výhod mnohem více, než oněch 300-400 kč jako u měsíčně placeného MMO. To se pro mě s WoT změnilo…


 

Čerstvý vítr z východu

Na západě se MMO hry v posledních letech přetahovaly o těch několik desítek milionů stávajících hráčů, poté co okolo roku 2007 byl trh nasycen. Všichni už měli internet a platební karty, další dramatický přísun platících hráčů se nekonal. Kolem roku 2008 dostávalo obrysy přeorientování západního MMO trhu na free to play. Po béčkových titulech následovaly i ty áčkové a dnes je MMO, co nejsou “zadarmo”, již pramálo.

Většina jiných her vás nechá zdarma hrát třeba 30-60% obsahu. Ale jak se ve hře rozkoukáte, už narážíte na zavřené dveře, na místa kam nemůžete, výbavu kterou nemůžete mít, věci co nemůžete bez zaplacení dělat.

Ve WoT je neplatící hráč pouze zpomalen v postupu. Vliv na samotný úspěch ve hře je zanedbatelný. Sám jsem se bez zlaťáků dostal na osmou úroveň z deseti, a jde se dostat až na konec. K nejlepší výbavě, na všechny mapy, do klanových válek. Cokoliv, kdekoliv. Trvá to déle, než pro platícího hráče, ale nic vám v tom postupu nebrání – kromě lenosti.


 

Skutečná cena a skutečná úroveň

Za dobrovolnou cenu máme všichni přístup ke stejné hře a stejným službám. Wargaming provozuje pro české hráče jak lokalizovanou verzi hry, tak celý web i zákaznickou podporu. Hráči mají přístup na fórum, do soutěží, do turnajů, a nikdo neřeší, zda si někdy něco zaplatili.

Přitom ve Wargaming.net pracují na WoT stovky lidí, v mnoha zemích, od Číny po USA, a vývojáři sídlí v Bělorusku. Hra je intenzivně vyvíjena a rozšiřována, je podporováno čím dál více jazyků. A cena, zdarma, zůstává stejná.

Jde vám jen o peníze

Dvě obvyklé stížnosti. Placené tanky ve hře jsou jednou z nich. Tyto tanky pomáhají postupovat hrou rychleji, poskytují vyšší příjem. Ale nejsou to zdaleka ta nejsilnější vozidla ve hře, nejsou cílem hry – jsou jen nástrojem, jak se dostat ve hře dál rychleji. Osobně je hraju nerad, přijdou mi “umělé”. Nějaké urychlení ve hře na úkor zábavy neuznávám, chci si zahrát tak jak mě to baví, s tanky, které mám rád.

Druhou stížností je právě časová náročnost. Ano, bez zaplacení to trvá déle, dostat se na nejvyšší úroveň. A provoz válečných příšer jako je třeba Maus je časově náročný – tato vozidla si nevydělají na své provozní náklady, je třeba je financovat hraním slabších tanků. Platící hráč si část tohoto času ušetří, ale stále je to časově velice náročné, a to naschvál!


 

Herní a obchodní model

To není “mamon” autorů hry, je to základ tohoto herního modelu. Nejvyšší úroveň, high-end content, musí být těžko dosažitelný, jinak si ho hráči neváží. Online hry, kde se k tomu nejlepšímu dostanete za pár dní, jsou dle mého názoru fail. Taková hra nemá vážnost, je krátkodobá a neudrží se. Naopak hry, kde i po letech stále máte co získávat, jsou skutečný svět, který přetrvává a obohacuje život svých hráčů.

Udržet si nejvyšší úroveň, výzbroj, území atd. ve hře stojí mnoho času. WoT není výjimkou, a stejnou šanci zde mají platící i neplatící hráči. Jedinou výjimkou byla o něco lepší munice, která byla doposud koupitelná jen za peníze. Vývojáři právě proto přidali možnost ji zakoupit za peníze získatelné přímo ve hře.

Citát z jednoho nedávného rozhovoru s Wargaming.net CEO, Victorem Kislyim:

“Zde je naše obchodní tajemství. Říkáme, ‘Nesnaž se vyždímat co se vyždímat nedá.’ Tohle je lidová hra, i když World of Tanks hraje třeba král Jordánu. Je to hra pro masy. U našich hráčů jsme zjistili, že se prodejními triky, speciálními akcemi a slevami dá od zákazníka získat víc peněz. Ale statisticky, takový zákazník se naštve a hru přestane hrát, protože má pocit, že platí příliš. Odejde z komunity, nepíše na fórum. Nechme je platit, kolik jim přijde vhodné platit. Udržitelnost a dlouhodobost je nejdůležitější.”