K herní mobilizaci se nezbývá než přidat

Jako vyznavač domácího pohodlí, náročnějších her a multitaskingu mobilní platformu zatím moc nevyužiju. Přínos pro rozvoj herního průmyslu jí ale musíme přiznat. Stejně jako herní konzole, i mobilní přístroje poskytují každému zase o něco jednodušší přístup k videohrám. A jak se vyvíjí, jejich omezení oproti klasickému hraní postupně mizí. Až nabídnou herní zážitek jaký hledám, možnost strčit ho do kapsy bude pěkný bonus.
 

Zdálo se, že chytré placky budou po herní stránce dobré jen na “flashovky/facebookovky”. Ale jak na Androidu tak na iOS se nám za poslední rok dva vyrojila hromada serióznějších her. Mě osobně nejvíc oslovují pokračování a předělávky PC klasik.


Před lety bylo World of Tanks první první online hrou zdarma, kterou jsem shledal hodnou hraní. Do té doby jsem u free to play her nebyl spokojen s kvalitou a trvanlivostí. Dnes je iOS po Windows PC a Xbox 360 už třetí platformou, na které je v nějaké formě WoT vydáno – jako World of Tanks Blitz. Je to na iPadu teprve asi čtvrtá hra, co mě skutečná láká po té placce sáhnout.

Mezi “importy” PC her na mobil Blitz vyniká. Není obyčejnou předělávkou, je pro mobilní platformu přímo stvořen. To znamená spolehlivé ovládání a žádné potíže s výkonem. Jen to připojení je potřeba – je to čistě multiplayer. Bitvy jsou komornější – 7v7, oproti klasické verzi 15v15. Bitva je rychlejší a každý hráč má podstatně větší vliv na výsledek.

 


    
 

Mobilní zlo?

Od PC pařanů lze stále sem tam zaslechnout odpor k mobilním hrám. Neberme je jako úpadek, chápejme je jako příležitost pro další růst herního průmyslu.

Jako hráč chci dobré hry a chci, aby se těm co mám rád dařilo, aby se zlepšovaly a rozvíjely. Poslední dobou vidím, jak mobilní platforma pomáhá přitáhnout pozornost ke klasickým hrám z PC. A také, autoři hry dobře provedeným vydáním na více platformách získají více zdrojů pro další vývoj, nemluvě o zkušenostech.

Vždyť nakonec nejde o to, na jakém přístroji hrajeme. Je to o tom jakou hru hrajeme, je to o kvalitě, multiplayeru, výzvě, dlouhodobé hratelnosti a zlepšování hry. Mobilní verze hry nemusí nutně ztratit svou propracovanost.

Možnost volby platformy je pro hráče dobrá zpráva i z jednoduššího pohledu – kolikrát náš zájem o hru zlikviduje zjištění, že je něco jen třeba na Xbox, PlayStation nebo iPad?

 

 


Opakem mobilizace hraní jsou 3D brýle, stejně nepohodlné v roce 2014 (Oculus Rift) jako v roce 1995 (Virtual Boy). Chci u hraní mít pohodlí a možnosti, ne být omezován!
 

Silný stroj utáhne každý sen

Jsem PC hráč, protože tato platforma mi dává největší možnosti. Problémem tabletů stále jsou výkon a omezená využitelnost. Ale pomalu, nebo spíš rychle se z nich stávají plnohodnotné počítače, no a z počítačů se vlastně stávají tablety.

I když ještě zdaleka není čas aby obrovské herní stolní počítače odešly do muzea, i třeba Alienware se se svojí připravovanou “PC-Steam konzolí” snaží stát kompaktnější a uživatelsky vstřícnější. A s rychlým rozvojem chytrých placek i výrobci hardware čelí nové konkurenci a musí zrychlit.

Dnes tenounké telefony nabízejí osmijádrové procesory a rozlišení třeba 1440 x 2560 (srovnejme s desktopy, kde většina z nás už kolik let trčí na Full HD rozlišení, nebo s notebooky, dodnes někdy prodávné se směšným 1366 x 768). Intel dnes musí tvrdě bojovat, aby se v telefonech prosadil – třeba v iPhone 7. Stejně tak Nvidia bojuje s Qualcommem na trhu s tablety. A konkurence je pro spotřebitele dobrá, zmenšují se nejen přístroje, ale i jejich ceny.

Hraní nezadržitelně bude mobilnější, hry budou streamované z cloudu, nakonec budou promítané přímo do mozku. Hlavně ať jsou to ty hry, co rádi hrajeme!